Opowiadamy o wystawie #1
BYSA

Wraz z wystawą „Z mojego okna widać wszystkie kopce” rozpoczynamy nowy cykl oprowadzań zatytułowany „Opowiadamy o wystawie”. Do współpracy zaprosiliśmy opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi), którzy przygotowali różnorodne i wynikające z ich osobistych zainteresowań oraz doświadczeń autorskie ścieżki narracji (konsultacje merytoryczne: Karolina Vyšata). Staraliśmy się uwzględnić potencjał wystawy oraz Wasze potrzeby i możliwości. Każda opowieść opiera się na jednym temacie, w ramach którego omawiamy dopasowane do poruszanej problematyki wybrane elementy wystawy.

Specjalnie dla naszej publiczności już dzisiaj otwieramy szeroko drzwi Bunkra Sztuki, w których powitają Was:

Emilia Kina – absolwentka krakowskiej ASP, zajmuje się malarstwem i fotografią, interesuje się praktykami artystów – odkrywców. Oprowadza osoby dorosłe oraz studentów, ale prowadzi też warsztaty dla dzieci.

„Między zbieractwem a archiwum”
Ścieżka oprowadzania skupiająca się na sztuce współczesnej i prezentowanych na wystawie dziełach przygotowanych (w większości) specjalnie na tę ekspozycję. Próba analizy tezy mówiącej, że artysta jest swego rodzaju kolekcjonerem, a może nawet obsesyjnym zbieraczem. W czasie zwiedzania przyjrzymy się uważnie pracom artystycznym powstałym w skutek nagromadzenia i nawarstwienia się zastanych motywów i materiałów, które przez to opowiadają często tę samą historię, ale zupełnie innym językiem i tworzą nową, oryginalną narrację.

Mikołaj Spodaryk – kulturoznawca, absolwent IKP UW, współpracownik Ha!artu. Oprowadza dorosłych, studentów i zorganizowane grupy ponadgimnazjalne w języku polskim i angielskim, prowadzi także warsztaty dla dzieci.

„Czym jest i co robi ze sztuką i z nami galeria?”
Podczas spotkania porozmawiamy o historii muzealnictwa. O funkcji kolekcji, różnicach między muzeum dawniej i dziś. O tym, jak zmieniał się sposób postrzegania dzieła sztuki, jego miejsca w galerii. Wreszcie o tym, kim jesteśmy w galerii (nieraz integralną częścią dzieła!), dlaczego wielu z nas niektóre wytwory sztuki współczesnej odrzucają, a także dlaczego sztuka „niezrozumiała” potrafi być wartościowa dla każdego.

Katarzyna Chmielewska – absolwentka historii sztuki na UJ, interesuje się moskiewskim malarstwem ikonowym (XIV–XVII w.), kotami „rasy europejskiej” i sztuką współczesną. Oprowadza dorosłych i zorganizowane grupy ponadgimnazjalne.

„Miejski Pawilon Wystawowy, Galeria Bunkier Sztuki – historia budynku, historia instytucji”
Opowieść skupiająca się na historycznym aspekcie wystawy. Przedstawienie losów Galerii Bunkier Sztuki i dróg jej rozwoju stanie się okazją do przeanalizowania architektury budynku. Będziemy mogli zastanowić się nad zdaniem, które służy za tytuł wystawy: „Z mojego okna widać wszystkie kopce”, utożsamiającym Galerię z obietnicą przestrzeni niemożliwej, ale kuszącej.

Karolina Pisarek – absolwentka historii sztuki i ochrony dóbr kultury na UJ, interesuje się architekturą modernistyczną, szczególnie tą powojenną. Oprowadza osoby dorosłe, studentów i zorganizowane grupy ponadgimnazjalne.

„Czuły brutal: opowieść o historii, architekturze i przestrzeni Bunkra Sztuki”
Opowieść prowadząca przez tony zbrojonego betonu i szkła, antresole i kręte klatki schodowe, na końcu której krakowski Brutal odkryje swoją czułą naturę. Historyczne spojrzenie na krakowski Bunkier Sztuki ze szczególnym naciskiem położonym na zagadnienia związane z architekturą modernistyczną i specyfiką budowli przeznaczonych do eksponowania sztuki współczesnej.

Agnieszka Tyman – anglistka, absolwentka PLSP im. A. Kenara w Zakopanem, aktywistka i przewodniczka po Krakowie. Przygotowała specjalne oprowadzanie dedykowane cudzoziemcom zainteresowanym sztuką współczesną oraz powojenną historią Polski i Krakowa. Oprowadza osoby dorosłe, studentów i młodzież ponadgimnazjalną, prowadzi także warsztaty dla dzieci, zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

„A czy to prawdziwy bunkier?”
„Proszę pani, a co tu było wcześniej? A to jest prawdziwy bunkier? To prawda, że obawialiście się trzeciej wojny światowej? Czy to Stalin kazał wam wybudować tę galerię?”
Takie pytania nie są w stanie mnie zaskoczyć, w Bunkrze pracuję od ponad roku, wcześniej byłam przewodniczką. W ich konstruowaniu prawdopodobnie udział ma jakiś wygodny stereotyp, który łatwo się rozpowszechnia, żeby zachodnia publika nastawiła się krytycznie do komunizmu, socjalizmu i im podobnych i przypadkiem nie chciała niczego podchwycić. Jako że kulturalny aktywizm na równi z kwestią praw socjalnych jako takich jest obiektem moich osobistych i zawodowych zainteresowań, najbardziej naturalny wydał mi się pomysł wykorzystania historii Bunkra Sztuki wraz z jego bogatym archiwum w opowieści o tym, jak Polityka próbowała pojąć Kulturę i jak Kultura odpowiadała o Polityce. OWSZEM, to jest zabawne. Mniej więcej jak Picasso w absurdalnie zdobionej złotej ramie. Albo Henry Moore w kontekście ludowej muzyki.

Vera Zalutskaya – studentka historii sztuki na UJ, początkująca kuratorka sztuki współczesnej, oprowadzająca zarówno w języku polskim, jak i rosyjskim. Jej propozycja dotyczy zwiedzania wystawy przez osoby dorosłe, studentów, a także zorganizowane grupy ponadgimnazjalne, dla których, poza opowieścią o samej ekspozycji, przygotowała serię ćwiczeń warsztatowych.

„Widzieć – mówić”
Po przekroczeniu progu galerii każdy staje się widzem. Co oznacza ta symboliczna przemiana? Czy musimy posiadać specjalne umiejętności, żeby rozumieć sztukę współczesną? Jak zmienia się postawa odbiorcy na przestrzeni lat? Wystawa „Z mojego okna widać wszystkie kopce”, poświęcona historii tak wyjątkowej instytucji jak Bunkier Sztuki, jest dobrą okazją, żeby zastanowić się nad pytaniami dotyczącymi osobistych relacji z galerią sztuki. Podczas oprowadzania „Widzieć – mówić” za pomocą materiałów archiwalnych Bunkra i dzieł sztuki współczesnej omówimy różne sposoby patrzenia na sztukę i mówienia o niej.

Filip Rudyk – absolwent kierunku ochrona dóbr kultury na Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen. J. Ziętka w Katowicach, interesuje się historią sztuki, nową muzyką, socjologią oraz historią. Oprowadza osoby dorosłe, zorganizowane grupy ponadgimnazjalne, prowadzi warsztaty dla dzieci.

„poCZUCIE sztuki”
Już wychodząc z mieszkania narażamy się na atakujący nas hałas miasta. Z przejeżdżającego przez skrzyżowanie czerwonego samochodu słyszymy urywek radiowego hitu, pisk opon miesza się z sygnałem karetki pogotowia, dzwonami kościelnymi itd. Przypadkowo otarliśmy się o dłoń przechodnia, do naszych uszu dopływają fragmenty rozmów. Wyciągamy telefon, sprawdzamy czas i piszemy wiadomość tekstową. Wsiadamy do tramwaju i zakładamy słuchawki. Zza okna patrzymy na bilbordy z reklamą proszku do prania. Wysiadamy. Dobiega nas zapach szybko przyrządzanego tłustego jedzenia – słodka woń. Każdy z nas w jakimś stopniu przyzwyczaił się do wielości i intensywności bodźców, które codziennie na nas oddziałują. A co jeśli artysta postanowi zadrwić z ograniczoności naszej percepcji?

Małgorzata Lewińska – studentka drugiego roku tekstów kultury na UJ oraz stażystka w Bunkrze Sztuki, interesuje się sztuką współczesną, feminizmem oraz kulturą popularną. Oprowadza dorosłych i zorganizowane grupy ponadgimnazjalne w języku polskim i angielskim.

„Kobiety w Bunkrze”
Czy Bunkier jest kobietą? „Stupid woman”? Kim jest Jowita? Kto i dlaczego chciał mieć swój Bunkier? Opowieść o wizjonerkach, artystkach, architektach, bohaterkach filmowych i pracowniczkach Bunkra Sztuki, które w swoich zakresach obowiązków służbowych miały wpisane adresowanie kopert. Kim są naprawdę i dlaczego spotykamy się z nimi właśnie na wystawie „Z mojego okna widać wszystkie kopce”?
„Zapytaj. O(d)powiemy!”
Uniwersalna ścieżka narracji po wystawie, w ramach której zwiedzający poznają główne założenia projektu. W skrótowej formie omówione zostaną wszystkie elementy wystawy. Oprowadzanie adresowane do osób dorosłych, czas trwania ok. 60 min. Oprowadzamy w języku polskim, angielskim i rosyjskim.

„Opowiadamy o wystawie” w czasie otwarcia ekspozycji (od środy do niedzieli, w godzinach 11–18).
Konieczna jest wcześniejsza rezerwacja (min. 3 dni): bucka@bunkier.art.pl, tel. +48 12 422 10 52.
Oprowadzanie dla grup:
Koszt: 3 zł do każdego biletu wstępu na wystawę (oprowadzamy min. 10 osób).
oprowadzanie indywidualne:
Koszt: 30 zł plus bilet wstępu na wystawę

Dofinansowano z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Praktyki różnorodności. Edukacja kulturalna w Bunkrze”.

projekt: agata biskup / made by Wordpress and mem!