Wyszukiwarka

Menu O serwisie

Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce. Warsztaty

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie zaprasza na warsztaty towarzyszące wystawie „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce”. Zajęcia adresowane do zorganizowanych grup gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.


Ai Weiwei, „Fontanna światła”, 2007, instalacja, „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce”, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2015, fot. Marek Krzyżanek

„Cytowanie, przetwarzanie, zawłaszczanie. Wszystko już było”

W 1913 roku Marcel Duchamp pokazał Koło rowerowe – pierwszy ready-made w historii sztuki. Przedmiot wzięty wprost z codzienności stał się dziełem sztuki. W drugiej połowie XX wieku Andy Warhol i inni twórcy pop artu czerpali obrazy z kultury masowej i mediów, twórczo je przetwarzając i nadając im krytyczny charakter. Przedmiotem zawłaszczania stały się też fragmenty filmów i dzieła innych artystów. Na wystawie zobaczymy prace dawnych mistrzów w wersji fotograficznej, nowe wersje ikonicznych fotografii i słynnych rzeźb oraz wiele innych cytatów, przetworzeń, zawłaszczeń. Spróbujemy odnaleźć się w niejasnym świecie pytań o oryginalność i autorstwo.

Warsztaty odbywają się w całości na salach wystawowych, a ich celem jest ćwiczenie umiejętności analizy i interpretowania dzieł plastycznych oraz odnajdywania związków prac współczesnych artystów z klasycznymi dziełami znanymi z historii sztuki.

Hasła programowe: cytat, oryginalność w sztuce, found footage, pastisz, parodia, plagiat, ready-made, remake, remiks, zawłaszczanie.

„Romans sztuki z pop kulturą”

Sztuka nie istnieje w oderwaniu od rzeczywistości, realność stanowi dla niej główne tworzywo i źródło inspiracji. Artyści mają szansę dowolnie manipulować jej elementami, wskazując tym samym słabe punkty, przejaskrawiając, wchodząc w dialog. Od pewnego czasu istnieje podział na tzw. kulturę wysoką i kulturę popularną. Obie te sfery jednak nieustannie się przenikają, czerpiąc z siebie wzajemnie. Pierwsza nobilituje drugą, druga zaś, często banalizując pierwszą, czyni ją przedmiotem codzienności. Na tę nieustanną symbiozę zwraca uwagę wystawa, jednocześnie zachęcając każdego z nas do tego, by kreatywnie patrzeć na otaczający nas świat.

Klasycznym przykładem zabawy z rzeczywistością były zabiegi dadaistów. Działając zgodnie z zasadami automatyzmu psychicznego, zestawiali oni ze sobą dowolne elementy, wycinki prasowe, fragmenty fotografii, dokumenty prywatne z publicznymi. W pozornie chaotycznych zestawieniach udawało się finalnie odnaleźć nowe, zaskakujące sensy. Po obejrzeniu wystawy wykorzystamy ten model działania. Stworzymy kolaże i dokonamy ich analizy. Przekonamy się, czy możemy w nich odnaleźć jakieś głębsze sensy, które powstały niejako same, bez udziału naszej świadomości.

Prowadzenie: Karolina Iwańczyk, Sara Magdzicka, Maria Szczycińska, Karolina Żyniewicz

Jak zamówić zajęcia?
Od poniedziałku do piątku tel. 22 556 96 42; a.zdzieborska@zacheta.art.pl
Zapraszamy grupy od wtorku do piątku od godz. 12
Warsztaty odbywają się do końca trwania wystawy (31 maja 2015)
Koszt: 150 zł od grupy (do 30 osób)

Na podstawie materiałów Organizatora.

Oświadczenie o dostępności

projekt: agata biskup / made by Wordpressotwiera się w nowej karcie and mem!otwiera się w nowej karcie