Ćwiczenie oparte na “Picture Thoughts” Dorothy Hamilton.
Wariant I
Łukasz Korolkiewicz, “Pan Wiwisektor”, 1996, olej na płótnie, obiekt na licencji CC BY-NC-ND 3.0
[http://otwartazacheta.pl/index.php?action=view/object&objid=594&fraza=korolkiewicz&lang=pl].
W pudełku chowamy rzeczywisty element ukazany na obrazie. W tym przypadku (Łukasz Korolkiewicz, “Pan Wiwisektor”, 1996) – okulary. Dziecko dotykiem rozpoznaje obiekt i opowiada o nim lub wymienia słowa, które przychodzą mu na myśl. Słowa te posłużą jako punkt wyjścia do stworzenia pracy z tym elementem w roli głównej. Następnie porównujemy obraz wyjściowy – którego wcześniej nie pokazywaliśmy dziecku – z jego obrazem. Zastanawiamy się nad różnicami.
Do czego w obrazie zostały użyte okulary – powiększają czy pomniejszają przedmioty? A może zwracają na niektóre uwagę? Co oznacza tytuł obrazu – czy pomaga w zrozumieniu, o czym opowiada nam artysta?
Wariant II
Magda Bielesz, “Bez tytułu”, 2003, olej na płótnie, obiekt na licencji CC BY-NC-ND 3.0
[http://otwartazacheta.pl/index.php?action=view/object&objid=495&fraza=bielesz&lang=pl].
W pudełku chowamy rzeczywisty element ukazany na obrazie. W tym przypadku (Magda Bielesz, “Bez tytułu”, 2003) – kwiat lilii. Dziecko dotykiem rozpoznaje obiekt i opowiada o nim lub wymienia słowa, które przychodzą mu na myśl. Słowa te posłużą jako punkt wyjścia do stworzenia pracy z tym elementem w roli głównej. Następnie porównujemy obraz wyjściowy – którego wcześniej nie pokazywaliśmy dziecku – z jego obrazem. Zastanawiamy się nad różnicami.
Obraz jest portretem. Czy kwiaty grają najważniejszą rolę w tym obrazie? Co mówią o osobie przedstawionej na obrazie? Możemy też zaproponować namalowanie innego portretu tej osoby albo napisanie historii z jej udziałem.
Zobacz pełen tekst “Gra ze sztuką”:
Materiał jest dostępny na licencji Creative Commons: Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.
Treść licencji jest dostępna na stronie: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode