Projekt „Wizualizacja sztuki” powstał w ramach zajęć z przedmiotu Multimedia prowadzonych przez dr. Radosława Bombę w Instytucie Kulturoznawstwa UMCS w Lublinie. Inspiracją do niego były badania z pogranicza nauk humanistycznych i nowych mediów określanych jako humanistyka cyfrowa, nowy sposób rozumienia rzeczywistości złożonej z ogromnej ilości danych. W tego typu badaniach powszechne jest wykorzystanie wizualizacji.
Przeczytaj „Zwrot cyfrowy w humanistyce”, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013.
Strona projektu „Wizualizacja sztuki”
Lista tematów analizowanych w projekcie
Analizy studentów UMCS w Lublinie mogą być dopełnieniem lekcji lub inspiracją do samodzielnego stworzenia wizualizacji przez uczniów. Oto lista darmowych aplikacji sieciowych wykorzystanych w projekcie „Wizualizacja sztuki”:
• Timetoast, Timeglider, Dipity – aplikacje do tworzenia linii czasu (możliwość wstawienia wydarzeń, zdjęć i opisów) pokazującej twórczość danego artysty lub jego sylwetkę.
• Meny Eyes aplikacja do wizualizacji danych oraz gotowe wizualizacje, które można wyszukiwać po tagach, pobrać ich kod i osadzić na stronie www.
• Wordle – aplikacja do wizualizacji tekstu.
• Ngram Viewer – wyszukiwarka połączona z aplikacją wizualizującą trendy występowania określonych słów kluczowych w książkach zdigitalizowanych w ramach programu Google Books (5 milionów publikacji w języku angielskim, chińskim, niemieckim, francuskim, hebrajskim, rosyjskim i hiszpańskim).
• ImagePlot – aplikacja do tworzenia map, analiz formalnych i badania stylu artysty.
Zobacz prezentację w języku polskim, jak przy pomocy tego narzędzia krok po kroku stworzyć wizualizację danych. Materiał przygotował dr Radosław Bomba dla studentów Instytutu Kulturoznawstwa UMCS w Lublinie. Pełne prawa zastrzeżone.
Materiały dostępne w ramach projektu „Wizualizacja sztuki”, o ile nie regulują tego prawa innych serwisów i aplikacji, udostępniane są na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 PL. Pełny tekst licencji na stronie.